آموزش CCNA

تعریف دوره :
هم اکنون آخرین نسخه معرفی شده از دوره CCNA R&S در سایت شرکت سیسکو ، نسخه ۳ می باشد. این نسخه نسبت به نسخه قبلی (نسخه ۲) با توجه به نیاز بازار کار و رشد روز افزون شبکه، دستخوش تغییرات مطلوبی شده است بطوریکه با حفظ مطالب نسخه پیشین مواردی از دوره CCNP R&S به آن منتقل شده و حتی در مواردی سیسکو فراتر نیز رفته است بطوریکه به مطالبی همچون SDN و Cloud Computingدر این دوره پرداخته که در دوره CCNP R&S نیز هیچ اشاره ای به آنها نشده است

 

 

مدت دوره :

۸۰ ساعت
تجهیزات مورد نیاز :
روتر و سوئیچ سیسکو
لپ تاپ یا PC

پیشنیاز :

+Network

سرفصل ها :

فصل اول:
در این فصل به مطالب پایه ای و اساسی در شبکه های LAN همچون VLAN، VTP و STP می پردازیم بطوریکه فراگیر بتواند شبکه های داخلی سازمان ها را در مقیاس های مختلف با سوئیچ های مدیریتی سیسکو پیکره بندی و راه اندازی نماید. پس از پایان فصل فراگیر می تواند علاوه بر راه اندازی، عیب یابی شبکه های سوئیچینگ را در شبکه هایی با سایز کوچک و متوسط انجام دهد.


Implementing Ethernet Virtual LANs
VLAN Trunking Protocol
Spanning Tree Protocol Concepts
Spanning Tree Protocol Implementation

فصل دوم:
در این فصل نحوه برقراری ارتباطات ما بین شبکه های مختلف با حوزه آدرس های مختلف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. با معرفی روترها و نحوه عملکرد آنها در شبکه، مبحث مسیر یابی مطرح و با معرفی و پیاده سازی پروتکل های مسیریابی از جمله RIP ، EIGRP ، OSPF و حتی BGP ، فراگیر را قادر می سازد تا ارتباط سازمان مختلف را با یکدیگر برقرار، مدیریت و عیب یابی نماید .


IPv4 Routing in the LAN
Understanding &Implementing for IPv4 EIGRP Concepts
Understanding &Implementing for IPv4 OSPF Concepts
Implementing External BGP

فصل سوم:
این فصل با مبحث ACL آغاز می شود تا با استفاده از این ابزار بتوان دسترسی ها را در شبکه کنترل نمود و در مواردی از حملات سایبری نیز جلوگیری کرد. در این فصل به این سوال فراگیر پاسخ داده می شود که نحوه اتصال ما به دنیای اینترنت با استفاده از حوزه آدرس Private ، چگونه اتفاق می افتد؟!


IPv4 Services: ACLs and NAT
Implementing HSRP for First-Hop Routing

فصل چهارم:
امروزه در سازمانها خبر از مهاجرت به شبکه هایی هست که بر اساس آدرس های نسل جدید IPv6 کار می کنند و همین دغدغه هایی برای مدیران ارشد را فراهم کرده است که آیا با این مهاجرت شبکه دچار اختلال خواهد شد؟! فراگیر با یادگیری الفبای آدرس دهی در نسخه ۶ و مقایسه آن با نسخه ۴ به سراغ راه اندازی شبکه هایی می رود که علاوه بر به روز رسانی آدرس ها ، تسلط کافی به پروتکل های مسیر یابی نیز داشته باشد تا بتواند ارتباط سازمانهایی را برقرار نماید که با IPv6 طراحی و راه اندازی شده اند


IPv6
IPv6 Routing Operation and Troubleshooting

فصل پنجم:
این فصل به معرفی بسترها، تکنولوژیها و راه حل های امن در ارتباطات در سطح WAN می پردازد و این اطمینان خاطر را به فراگیر می دهد با ورود به بازار کار در سناریوهای مختلف بتواند پیشنهاد های مناسبی ارائه نماید تا یک سازمان شبکه داخلی خود را به دنیای بیرون( ارتباط با اینترنت و یا ارتباط با سایر سازمانها) متصل نماید.

Wide-Area Networks
Private WANs with Internet VPNs


فصل ششم:
در این فصل فراگیر با مبنای مانتیتورینگ شبکه آشنا می شود و فرا می گیرد که چگونه با استفاده از پروتکل SNMP تجهیزات شبکه را در نرم افزارهای مانیتورینگ همچون SolarWinds ،Cacti اضافه نماید و ترافیک شبکه را پایش نماید.

Network Management

فصل هفتم:
به جرات می توان گفت مطالعه و آموزش این فصل برای تمامی فراگیران در حد سطحی نیاز است حتی فراگیرانی که دوره CCNP R&S را گذرانده اند چرا که به بیان مطالبی می پردازد که بحث داغ شبکه های امروزی است.
SDN می گوید که چگونه می توان کل شبکه را از یک نقطه متمرکر کنترل نمود.
QOS این مطلب را بیان می کند که آیا رفتار تجهیزات شبکه مانند سوئیچ ها و روترها با ترافیک های مختلف شبکه یکسان هست؟
Cloud Computing شبکه ها را به ….

Miscellaneous Topics
QOS
Cloud Computing
SDN and Network Programmability